NOSE SHOP FUKUOKA
NOSE SHOP FUKUOKA
ニッチフレグランスを専門に取り扱うNOSE SHOP 福岡のインテリアデザイン。
NOSE SHOP代表の中森友喜氏がパーソナリティーを務めるポッドキャスト
「NOSE knows」が「香りの言語化」に挑んでいることをインスピレーションに、
店舗空間における「香りの視覚化」に挑みました。
「香り」が季節や天気、さらには体調や気分よって、異なる印象のものとなることから、
その印象を視覚化する手法として、マテリアルに意識を向けました。
香水を構成するマテリアルの多くは既知のものでありながらも、その組み合わせよって
印象的なものとなることから、インテリアにおいても通常は下地として用いられるような
既知のマテリアルの組み合わせで新鮮な印象を与えられないかと考えました。
天板は、香水のトップノート、ボディノート、ベースノートという複層的な構成に倣い、
複数のマテリアルを積層しました。これにより、見る角度によって、反射やゆらぎの
ようなものを感じさせることを目指しました。什器や柱棚の側面には、セメント板を用いて、
ニュアンスのある表情でありながら、魅力的な香水を引き立てる背景となるよう考えました。
そして、福岡初出店となることからも、都会でありながら、水辺や自然が身近にある土地の
魅力も内包出来ないかと考えました。質感は都会的でありながら、水面を連想させる天板と、
山や岩を連想させる形状といったように、什器の構成に一つ一つ落とし込んでいきました。
矩形の角を落としたような形状は、周遊性を高め、店舗での滞在時間を永く豊かなものに
してくれます。
2024年
所在地:福岡県福岡市中央区天神
クライアント:NOSE SHOP株式会社
インテリアデザイン:小栗誠詞・岩瀬駿也(株式会社イド)
施工:若林勝也・水谷洋輔(株式会社ジェーピーディーエイチ)
照明:宇藤山肇(DNライティング株式会社)
写真:山内紀人
The Interior design of NOSE SHOP FUKUOKA, which exclusively sells niche fragrances.
Inspired by the podcast ''NOSE knows,'' hosted by Tomonobu Nakamori, the CEO of NOSE SHOP Inc.,
which attempts to ''verbalize fragrances,'' we took on the challenge of visualizing the fragrances in
the store space.
Since fragrances gives different impressions depending on the season, weather, physical condition
and mood, we turned our attention to materials as a way to visualize them. Although many of
the ingredients used to create perfumes are known, the impression of the perfumes differs
depending on the combinations of the ingredients. Hence, we thought it would be possible to
create a fresh impression by combining known materials such as the ones that are usually used
as substrate materials in interior design.
The top board is made of multiple layers of materials, following the multi-layered composition of
the perfumes’ top, body and base notes. This gives the impression of reflection or fluctuation
depending on the viewing angle. We also used cement boards for the side parts of the fixtures and
pillar shelves to create a nuanced expression while creating the background that complements
the attractive perfumes.
Also, since this is NOSE SHOP's first store in Fukuoka, we thought it would be possible to incorporate
the charm of a place near the waterside and nature, even though it is in the city. While the texture is
urban, we designed the fixtures, such as the top board and the shape that are reminiscent of
a water surface and mountains or rocks, respectively. The rectangular shape with rounded corners
enhances the ease of walking around, making it more comfortable for the customers so that they can
stay longer at the store.
DATE:2024
LOCATION:Tenjin, Chuo-ku, Fukuoka-shi, Fukuoka, Japan
CLIENT : NOSE SHOP
INTERIOR DESIGN:Seiji Oguri, Shunya Iwase (id inc.)
CONSTRUCTION:Katsuya Wakabayashi, Yosuke Mizutani (JPDH CO.,LTD.)
LIGHTING:Hajime Utoyama (DN LIGHTING CO.,LTD.)
PHOTOGRAPHS:Norihito Yamauchi